1 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego "Warszawa"



Treningowy UT-2, na którym pierwsze kroki stawiali piloci 1 PLM "Warszawa". Lotnisko Grigoriewskoje 1943 r.

Jak-1b nr "11" (11150) - jeden z pierwszych dostarczonych do 1 PLM "Warszawa".

Pochyleni nad otwartym przedziałem uzbrojenia (widoczny karabin maszynowy UBS kal. 12,7 mm) chor. pil. Czesław Bogusiewicz (z lewej) oraz kpr. Naftali Fajersztajn. Zadybie Stare, sierpień-wrzesień 1944 r.

Piloci 1 eskadry chor. Edward Chromy i chor. Włodzimierz Suszek w strojach lotnych zapoznają się z mapami pozując przy kadłubie Jaka-1b.

Napis fundacyjny na Jaku-1b nr "48" kpt. Medarda Koniecznego głoszący w dwóch językach: "От польского патриота проф. Вольф-Мессинга польскому лётчику. Od polskiego patrioty prof. Wolf Messinga polskiemu lotnikowi".

Dowódca 1 PLM ppłk Tałdykin w kabinie Jaka. Pilot ten zginął w wypadku lotniczym 16 marca 1945 r.

Portretowe zdjęcie trzeciego z kolei dowódcy pułku, ppłk. Iwana Tałdykina w mundurze polskiego oficera.

Dyskutujący oficerowie pułku, od lewej: ppor. Wsiewołod Bobrowski, ppor. Władysław Żurawski, ppor. Walerian Sztakhauz i ppor. Nikołaj Chaustowicz. Wszyscy z nich byli obywatelami radzieckimi o polskich korzeniach. Tłem zdjęcia jest samolot Jak-1b z wyraźnie widoczną biało-czerwoną szachownicą.

Chor. Wiktor Poruczniczak składa gratulacje i przekazuje dyplom z podziękowaniem od Józefa Stalina ("błagodarność") za udział w zdobyciu Starogardu mechanikowi silnikowemu kpr. Naftalemu Fajerszteinowi. Mirosławiec, 27 marca 1945 r.

Grupka pilotów i mechaników przed Jakiem-1b. W górnym rzędzie od lewej: chor. Wiktor Poruczniczak, chor. Jerzy Czownicki, ppor. Władysław Żurawski, nierozpoznany, chor. Ryszard Ber. W dolnym rzędzie od lewej: plut. Iwan Poler (elektryk), pchor. Hugo O'Brien de Lacy, kpr. Naftali Fajersztein (mechanik silnikowy). Mirosławiec, marzec 1945 r.

Pilot 3 eskadry 1 PLM "Warszawa", chorąży (potem podporucznik) Wiktor Poruczniczak, pochodzący z polskiej rodziny zamieszkałej w mieście Czyta w Rosji. Pozuje na skrzydle Jaka-1b nr "2". Między nogami pilota widoczna jest polska szachownica. Mirosławiec, marzec 1945 r.

Wrak Focke-Wulfa 190F-8 lub F-9 na lotnisku Finow. Według opisu zamieszczonego na oryginale tego zdjęcia jest ono dowodem potwierdzającym odniesione 19 kwietnia 1945 r. zwycięstwo ppor. Wsiewołoda Bobrowskiego.

Pilot 1 eskadry, chor. Roman Wierzchnicki wychylający się z kabiny Jaka-1b. Poległy podczas startu do lotu bojowego 20 kwietnia 1945 r.

Jak-1b nr "12" (12181) sfotografowany w maju 1945 r. już po zakończeniu wojny na lotnisku w Bydgoszczy.

Ta sama maszyna co na sąsiednim zdjęciu sfotografowana również w maju 1945 r. na płycie bydgoskiego lotniska. Od sierpnia 1944 r. do stycznia 1945 r. pilotowana była prawie wyłącznie przez kpt. Olega Matwiejewa, szefa strzelania powietrznego pułku.

Ubrany w lotny strój (hauba, gogle, kurtka skórzana i spadochron) ppor. Nikołaj Chaustowicz przy Jaku-9 nr "44". Modlin, lato 1945 r.

Dyplom z podziękowaniem od Józefa Stalina dla chor. Wiktora Poruczniczaka za udział w wyzwoleniu Warszawy.

Okładka "Skrzydlatej Polski" z lipca 1946 r. z fotografią chor. Wiktora Poruczniczaka pozującego na skrzydle Jaka-1b nr "2", wykonaną wiosną 1945 r. w Mirosławcu.

Pieczęć 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego "Warszawa".


Źródła:
fotografie ze zbiorów: 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego (dzięki uprzejmości pana Wojtka Matusiaka), pana Nikołaja Chaustowicza, pana Aleksandra Czystjakowa, pana Wacława Hołysia, pana Mariana Mikołajczuka (dzięki uprzejmości pana Wojciecha Sankowskiego)
Cynk J. B., Polskie Siły Powietrzne w wojnie 1943-1945, AJ-Press, Gdańsk 2002
Koliński I., Ludowe lotnictwo polskie 1943-1945, Wydawnictwo MON, Warszawa 1969