19 sierpnia 1943 r. - Aleksander Chudek


Poniższy tekst to meldunek chor. Aleksandra Chudka (wówczas pilota 303 Dywizjonu Myśliwskiego im. Tadeusza Kościuszki) z walki w dniu 19 sierpnia 1943 r. Tekst został spisany bezpośrednio po opisywanych wydarzeniach:

A) Data: 19.08.1943 r.
B) Jednostka: 303 dywizjon im. Kościuszki
C) Typ naszego samolotu: Spitfire IX
D) Czas ataku: ok. 14.00
E) Miejsce ataku: na południe od Antwerpii
F) Pogoda: bardzo dobra widoczność 1/10. Chmury wysoko
I) Straty nieprzyjaciela: 2 Fw 190 zniszczone
G.H.K. b/d

Ogólny opis
Leciałem jako nr 3 za F/Lt Arctem. W pobliżu Brukseli otrzymaliśmy ostrzeżenie o 3 nieprzyjacielskich samolotach z prawej i ok. 3 tys. stóp poniżej. Lecieliśmy na wysokości 25 tys. stóp. Znurkowaliśmy do ataku i F/Lt Arct wziął lidera, drugi samolot poszedł do góry i zawrócił, a ja poszedłem na trzeciego i ostatniego w formacji. Otworzyłem ogień z odległości 200-500 jardów pod kątem 30° z góry z tyłu, strzelając krótką serię z działek i km-ów. Prawe działko zacięło się i musiałem skorygować odchylenie [toru lotu pocisków]. Nie dostrzegłem rezultatów i strzeliłem krótką serię z tego samego kąta. Zauważyłem eksplozje na lewym skrzydle i w kokpicie. Nie było oporu, więc myślę, że musiałem trafić pilota. Następnie wystrzeliłem w niego dwie kolejne serie, a on zapalił się i poszedł w dół z wysokości 14 tys. stóp, w korkociągu i płomieniach.
Następnie skręciłem w lewo w celu dołączenia do formacji, kiedy zobaczyłem kolejnego samotnego FW190. Zaatakowałem go od strony słońca, otwierając ogień z odległości 150 jardów pod kątem 20° z góry i lekko z prawej. Widziałem tylko jedno trafienie w silnik i on poszedł w dół. Podążyłem za nim i wystrzeliłem jeszcze jedną serię z 800 jardów, całkowicie z tyłu. Samolot wybuchł i skręcił się w dół w płomieniach. F/Lt Majewski widział FW190 spadającego w płomieniach i uderzającego o ziemię i uważa się, że to był mój pierwszy [zestrzelony].

Wystrzelone pociski:
- działko 140 (lewe)
- km 400 (oba)
Kamera naświetlona - 10 stóp
Zgłaszam 2 (DWA) FW190 zniszczone.

Aleksander Chudek
(tłumaczenie Jacek Adamski)


Źródła:
dokumenty z Instytutu Polskiego i Muzeum Sikorskiego w Londynie