:: Lotnictwo Wojskowe 1939 :: Polskie Siły Powietrzne
we Francji 1939-1940
:: Polskie Siły Powietrzne
w Wlk. Brytanii 1940-1946
:: Armia Polska na Wschodzie i 2 Korpus Polski 1941-1946 :: Polacy w USAAF
1943-1945
:: Lotnictwo ludowego Wojska Polskiego
1943-1945
:: Wojenne relacje lotników :: Życiorysy lotników :: Loty bojowe i operacyjne :: Cmentarze wojenne :: Szkoła Podchorążych Lotnictwa 1925-1939 :: "Lista Bajana" :: "Lista Krzystka" :: Pozostałe artykuły :: Podziękowania i źródła :: Księga gości :: O stronie - kontakt :: Wyszukiwanie :: "Poszukuję informacji
o lotniku..."
:: Udostępnij swoje zbiory :: Linki
Sprawozdanie z września 1939 r. - Jan Czwojdrak

Poniższy tekst to sprawozdanie sierż. Jana Czwojdraka z ewakuacji Szkoły Podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich w Krośnie (wrzesień 1939 r.). Tekst został spisany pod koniec 1942 r. w Wielkiej Brytanii (zapis ortograficzny/interpunkcyjny częściowo uwspółcześniony):

Byłem szefem III Dywizjonu pilotażu Małoletnich. Dywizjon składał się z piątej i szóstej eskadry uczniów oraz jednej eskadry ćwiczebnej pilotażu; wraz z obsługą i pomocnikami mechaników około 250 żołnierzy.

Szkolenie: drugi rocznik na samolotach RWD 8, trzeci rocznik na Karasiach w Krośnie.

Dnia 4.09.1939 wieczorem Dywizjon załadował się na transport kolejowy w Krośnie; w Moderówce dołączyła szósta eskadra uczniów wraz z kilkoma samolotami RWD, które zostały uszkodzone podczas bombardowania lotniska w Moderówce, a możliwe do naprawy.

6.09.1939 transport przybył do miejscowości Rudnik n/Sanem. Tam transport stał i czekał na dalsze rozkazy.

7.09.1939 pod wieczór przyleciał pilot cywilny na RWD, po zameldowaniu się u dowódcy, jakieś pół godziny później ppor. pilot Łapka odleciał na tym samolocie i powrócił 8.09.1939 wczesnym rankiem.

Dywizjon maszerował przez Biłgoraj do stacji kolejowej Zwierzyniec. 9.09.1939 późnym wieczorem Dywizjon załadował się na transport i 10.09.1939 rano przybył do stacji kolejowej Uściłóg n/Bugiem. Przez cały dzień Dywizjon znajdował się na tym majątku obok stacji kolejowej . Wieczorem znów na pociąg i dnia 11.09.1939 rano przyjazd do stacji kolejowej Jezierna; przez cały dzień w lesie obok stacji kolejowej. Wieczorem na pociąg i 13.09.1939 rano Dywizjon wyładował się na stacji kolejowej Załucz-Śniatyń; przez cały czas w lesie przed Śniatyniem nad rzeką Prut.

Wieczorem wymarsz do miejscowości Karłowa (wioska ukraińska); 15.09.1939 wieczorem trzeci rocznik uczniów wymaszerował na stację kolejową i miał odjechać do Rumunii; z powodu niedokładności wszelkich formalności 16.09.1939 około obiadu powrócili z powrotem.

Dnia 17.09.1939 około godziny 14stej po obiedzie wymaszerował Dywizjon przez Śniatyń na granicę rumuńską i późnym wieczorem kiedy granica została otwarta przekroczył ją w całości.

Jan Czwojdrak

:: wstecz
Źródła:
  • dokumenty z Instytutu Polskiego i Muzeum Sikorskiego w Londynie