318 Dywizjon Myśliwsko-Rozpoznawczy "Gdański"



Signal officer por. Józef Krzywonos przy Hurricanie. Detling, 1943 r.

Hurricane I, lotnisko Detling, 1943 r.

Kolejny Hurricane, Detling, 1943 r.

Grupa lotników 318 dywizjonu przed Hurricanem, lotnisko Detling, 1943 r.

Na pokładzie statku "Empress of Canada" w czasie transportu dywizjonu do Egiptu, sierpnień 1943 r. Od lewej: por. pil. W. Bereżecki, kpt. pil. Z. Moszyński, por. inż. J. Krzywonos.

Pilot Dywizjonu "Gdańskiego", por. Antoni Polek w Palestynie, 1943 r. Dobrze widoczne tropikalne umundurowanie i nietypowo przyszyte "POLANDY".

Gen. Anders z wizytą w dywizjonie - 19 września 1943 r. w Muqueibila.

Hurricane II sfotografowany nad pustynią w grudniu 1943 r.

Pozbawiony uzbrojenia, tropikalny Hurricane II na lotnisku Wilhelma. Listopad 1943 r.

Spitfire'y V na lotnisku Qassasin, gdzie 318 dywizjon stacjonował od listopada 1943 r. do kwietnia 1944 r.

Kołujący do startu Spitfire V z widocznym dużym filtrem dla samolotów w wersji tropikalnej. Koniec 1944 r.

Qassasin, luty 1944 r. Przy Spitfirze V stoją, od lewej: por. Zdzisław Uchwat, por. Seweryn Buckiewicz, por. Bronisław Gaworski, por. Franciszek Turek.

Gen. Ludomił Rayski wykonywał na ochotnika loty w polskich jednostkach we Włoszek - w 318 dywizjonie 21 razy latał bojowo.

Kpt. Leszek Wielochowski w oznaczonym swoimi inicjałami (L-W) Spitfirze V.

Obsługiwany przez rusznikarzy Spitfire IX na lotnisku w Rimini, jesień 1944 r.

Spitfire IX na lotnisku w Rimini, jesień 1944 r.

Mechanicy pracujący przy silniku Spitfire'a IX - początek 1945 r.

Spitfire IX na lotnisku w Forli w lutym 1945 r. - na zdjęciu widać charakterystyczną ciemną barwę kołpaka (był on czerwony).

Personel 318 dywizjonu sfotografowany w Forli (dywizjon stacjonował tam od końca 1944 r. do maja 1945 r.).

Dowódca dywizjonu, kpt. Zbigniew Moszyński, siedzi na przyczepie RAF. Forli, początek 1945 r.

Spitfire'y dywizjonu nad Udine, 1945 r.

Nietypowe dla Polaków, ale ciekawe godło nagiej kobiety z opisem "Why not?" (Czemu nie?).

Z kabiny Spitfire'a wysiada por. Mieczysław Galicki, autor nieoficjalnego godła (trzech kart).

Dwaj piloci 318 dywizjonu przy zniszczonym niemieckim pojeździe pancernym.

Lavariano, październik 1945 r. Na skrzydle signall oficer dywizjonu, por. Józef Krzywonos, w kabinie jeden z pilotów.

Spitfire IX LW-L.

Personel dywizjonu. Piąty od lewej stoi (z papierosem w ustach) dowódca, kpt. Zbigniew Moszyński.

Przy Spitfirze, od lewej: por. inż. Józef Krzywonos oraz piloci kpr. pchpr. Eugeniusz Guziak i kpr. pchor. Zygmunt Ostrowski.

Ks. kpt. Żyłka (trzeci od lewej) wśród lotników 318 dywizjonu, od lewej: por. Jerzy Paczuski, kpt. Zbigniew Moszyński, por. Jan Grodziński, por. Wincenty Miniszewski (wszyscy piloci), por. inż. Józef Krzywonos. Sesto, 28 grudnia 1945 r.

Inne zdjęcie przedstawiające zdobycznego Bf 109 (w kabinie ppor. Bolesław Stramik).

Fotografia przedstawiająca zdobycznego Bf 109 z profilu (z tyłu widać ogon Mustanga III). Treviso, marzec 1946 r.

Kapelan dywizjonu, ks. kpt. Andrzej Żyłka.

Dokument tożsamości w języku angielskim (a arabskim - na odwrocie), wydany podczas służby por. Antoniego Polka w 318 dywizjonie na Bliskim Wschodzie.

Pamiątkowy kolaż z okazji rocznicy podjęcia zadań bojowych na froncie włoskim.

Pieczęć dywizjonu.

Odznaka 318 Dywizjonu Myśliwsko-Rozpoznawczego "Gdańskiego" nadana plut. Włodzimierzowi Stadnikowi.


Źródła:
fotografie ze zbiorów: pana Wacława Bukowskiego, pana Józefa Krzywonosa, pana Wilhelma Ratuszyńskiego (dzięki uprzejmości pana Wojciecha Sankowskiego), pana Krzysztofa Stadnika
Cynk J. B., Polskie Siły Powietrzne w wojnie 1943-1945, AJ-Press, Gdańsk 2002
Galicki M., 318 Dywizjon Myśliwsko-Rozpoznawczy, Dom Wydawniczy Babicz, Harasimowicz i S-ka, Poznań 1996