Wacław Korwel
Wacław Korwel

Wacław Korwel przyszedł na świat 2 lipca 1914 r. w miejscowości Juraciszki niedaleko Lidy na Litwie (rodzice Wincenty i Aleksandra z domu Winiarska). W rodzinnym mieście uczęszczał do szkoły powszechnej oraz gimnazjum. Po ukończeniu szóstej klasy gimnazjalnej wstąpił do wojska i rozpoczął naukę w Szkole Podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich w Bydgoszczy, gdzie przez trzy lata uczył się na mechanika samolotowego. Po ukończneniu SPLdM w 1934 r. skierowany został do 2 Pułku Lotniczego w Krakowie. W kwietniu 1937 r. zwolnił się z wojska i rozpoczął pracę jako brygadzista w Aeroklubie Krakowskim. Zanim wybuchła wojna ukończył kurs szybowcowy. Latem 1939 r. został zmobilizowany i jako mechanik przydzielony do 3 plutonu łącznikowego. Pluton zorganizowano w dniach 25-31 sierpnia na lotnisku Rakowice z rezerw personelu 2 Pułku Lotniczego i włączono do lotnictwa Armii "Kraków". W czasie walk wrześniowych pluton wykonywał przede wszystkim zadania kurierskie, najpierw z lotniska Pasterniki pod Krakowem, później z innych polowych lądowisk na wschodzie kraju. Dowódca plutonu, por. rez. pil. Piotr Dunin posiadając więcej sprawnych samolotów niż pilotów postanowił przeszkolić na RWD-8 dwóch mechaników - właśnie Korwela oraz kpr. mech. Aleksandra Szumilewicza (obaj posiadali przeszkoleie szybowcowe). Brak szczegółowych danych na temat lotów bojowych Korwela we wrześniu 1939 r. 18 września, dzień po uderzeniu Sowietów na Polskę, ewakuował się on samolotem do Rumunii. Przedostał się do Francji (brak informacji o jego służbie w okresie styczeń-czerwiec 1940 r.), a następnie do Anglii.

Korwel zgłosił się na przeszkolenie pilotażowe. 19 lipca 1941 r. rozpoczął naukę w polskiej szkole pilotażu początkowego 25 (Polish) Elementary Flying Training School w Hucknall (pierwszy lot 21 lipca na maszynie Tiger Moth). Następnie skierowany został do polskiej szkoły pilotażu podstawowego 16 (Polish) Service Flying Training School w Newton, gdzie od 7 września 1941 r. latał na Battle'ach. 24 stycnia 1942 r. ukończył szkolenie, po czym skierowany został na praktykę do jednostki współpracy z obroną przeciwlotniczą 7 Anti Aircraft Cooperation Unit w Castle Bromwich. Zadaniem pilotów było zazwyczaj holowanie rękawów, do których strzelali z ziemi artylerzyści - pozwalało to na jednoczesną praktykę w pilotażu przed dalszym szkoleniem. Korwel latał na różnych typach samolotów: Tiger Moth, Magister i najczęściej Lysander. 5 maja 1942 r. został przeniesiony do jednostki wyszkolenia bojowego 58 Operational Training Unit w Grangemouth na kurs myśliwski, a 6 lipca 1942 r. jako całkowicie wyszkolony, choć wciąż niedoświadczony pilot myśliwski do 308 Dywizjonu "Krakowskiego". W jego składzie pozostał przez ponad rok, latając cały czas na Spitfire'ach V.

16 sierpnia 1943 r. wystartował do lotu w eskorcie 36 bombowców Marauder nad północną Francję. W locie powrotnym wyprawę zaatakowały Focke-Wulfy, piloci związali się w walce. Korwel atakując jednego z Niemców sam został trafiony. Uszkodzeniu uległy zbiorniki z paliwem oraz cieczą chłodzącą. Ponadto eksplodujący w kabinie Spitfire'a pocisk z działka rozbił zegary na tablicy przyrządów, manetkę od gazu i iskrowniki oraz ranił pilota w nogi i rękę. Korwel zdołał ostatecznie uciec i mimo poważnych uszkodzeń zawrócił do Anglii. W drodze powrotnej ostrzelał jeszcze - aż do wyczerpania amunicji - grupę niemieckich żołnierzy, stanowiska niemieckiej obrony przeciwlotniczej oraz zbiorniki z paliwem. Udało mu się szczęśliwie dolecieć do Anglii - wylądował bez podwozia niedaleko miasta Brighton, leżącego nad samym kanałem La Manche. Został zabrany przez sanitarkę do szpitala, gdzie przeszedł operację - amputowano mu trzy palce u lewej ręki (w okresie późniejszym przeszedł także operacje plastyczne w szpitalu The Queen Victoria Hospital w East Grinstead, stając się tym samym członkiem "The Guinea Pig Club" - "Klubu Świnki Morskiej"). W drugiej części października 1943 r. wrócił do 308 dywizjonu, a od 30 listopada kontynuował latanie bojowe.

14 stycznia 1944 r. 308 dywizjon brał udział w eskorcie 54 Marauderów. W rejonie St. Omer piloci zostali zaskoczeni od tyłu przez Focke-Wulfy. W walce szczęśliwie uniknięto strat, natomiast Korwel meldował potem uszkodzenie jednego samolotu nieprzyjaciela. Kolejny sukces zanotował na swoim koncie już po inwazji na Europę, kiedy to wieczorem 10 sierpnia 1944 r. patrolując w czterosamolotowym kluczu linię frontu - rzekę Vire - zaatakował i samodzielnie zestrzelił dwa Messerschmitty Bf 109. 8 grudnia 1944 r. odszedł na odpoczynek i powróciwszy do Anglii otrzymał przydział do Blackpool. 6 stycznia 1945 r. rozpoczął kurs w szkole podchorążych w Szkocji. 28 sierpnia 1945 r. po jego ukończeniu z powrotem otrzymał przydział do Dywizjonu "Krakowskiego", stacjonującego wówczas jako część sił okupacyjnych w Niemczech, na lotnisku Ahlhorn. W składzie dywizjonu pozostał do czasu jego rozformowania 18 grudnia 1946 r. (już w Hethel w Anglii).

Służbę w Polskich Siłach Powietrznych Wacław Korwel zakończył jako polski starszy sierżant podchorąży i brytyjski Warrant Officer. W Anglii wykonał 154 loty bojowe i 21 lotów operacyjnych. Odznaczony był Krzyżem Srebrnym Orderu Wojennego Virtuti Militari (nr 8457), dwukrotnie Krzyżem Walecznych, Brązowym Krzyżem Zasługi z Mieczami, Polowym Znakiem Pilota (nr 1333), Odznaką Honorową za Rany i Kontuzje oraz brytyjskim Distinguished Flying Medal. Zdecydował się na powrót do Polski i w 1947 r. przybył do kraju. Zamieszkał w Warszawie i podjął pracę w zakładach lotniczych na Okęciu. Jego dalsze losy są niejasne. Pewne jest, że interesował się nim Urząd Bezpieczeństwa. Według niepotwierdzonych informacji został aresztowany przy próbie ucieczki z Polski. Następnie miał być przetrzymywany w więzieniu mokotowskim, gdzie po procesie przed stalinowskim sądem wykonano na nim wyrok śmierci dnia 24 marca 1952 r. Miejsce jego pochówku pozostaje nieznane.

Data Samolot Jednostka Zniszczony
na pewno
Zniszczony
prawdo-
podobnie
Uszkodzony
14.01.1944 Spitfire IX, ZF-V (MH880) 308 dywizjon     Fw 190
10.08.1944 Spitfire IX, ZF-A (NH193) 308 dywizjon Bf 109    
10.08.1944 Spitfire IX, ZF-A (NH193) 308 dywizjon Bf 109    
   
Razem
2
0
1

Wojciech Zmyślony

Źródła:
fotografia ze zbiorów pana Jerzego Antczaka
materiały otrzymane dzięki uprzejmości pana Jerzego Antczaka
dokumenty z Instytutu Polskiego i Muzeum Sikorskiego w Londynie
Hasiński M. J., Szkoła Podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich, Poznań 1993
Janczak A. R., Zefiry nad kanałem, Wydawnictwo MON, Warszawa 1981
Pawlak J., Polskie eskadry w wojnie obronnej, WKiŁ, Warszawa 1991