Jerzy Schmidt
Jerzy Schmidt

Jerzy Schmidt urodził się 2 listopada 1916 r. w Pułtusku. Gimnazjum ukończył w Wilnie i w 1937 r. wstąpił do wojska. 21 września 1937 r. przydzielony został do 5 Pułku Piechoty Legionów w Wilnie na przeszkolenie unitarne, a 2 stycznia 1938 r. trafił do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. Szkolony był w grupie pilotów myśliwskich. We wrześniu 1939 r. jako jeden z 10 podchorążych wyznaczony został do przydziału do jednostki bojowej; otrzymał rozkaz odebrania z Podlodowa myśliwca P.7 i późniejszego stawienia się do wyznaczonej eskadry. Ostatecznie trafił jako pilot łącznikowy do wyposażonego w "Łosie" XV Dywizjonu Bombowego kpt. Stanisława Cwynara. Nieznane są szczegóły jego udziału w działaniach tej jednostki, wiadomo jednak, że 17 września przeleciał na "Mewie" do Rumunii. Został internowany, lecz zdołał uciec i w Bukareszcie wsiadł do pociągu, którym przez Włochy dojechał do Paryża.

W czasie pobytu we Francji Schmidt poważnie zachorował i w styczniu 1940 r. skierowany został na leczenie do szpitala w Paryżu. Nie odzyskał pełni zdrowia aż do kapitulacji podpisanej przez Francję, jednakże mimo to został ewakuowany statkiem do Anglii, dokąd dopłynął 26 czerwca 1940 r. Jako wciąż obłożnie chory trafił do szpitala w Liverpoolu. Z powodu problemów ze zdrowiem dość późno rozpoczął szkolenie, dopiero 1 czerwca 1941 r. skierowany został do jednostki wyszkolenia bojowego 58 Operational Training Unit (58 OTU) w Grangemouth. Ukończył je 13 lipca 1941 r., otrzymując bezpośrednio potem przydział do 303 dywizjonu. Po blisko roku lotów bojowych w składzie "Kościuszkowców" 7 lipca 1942 r. został przeniesiony do 453 Dywizjonu Myśliwskiego RAAF (453 Squadron), operującego z lotniska Drem. Potem latał także w składzie 65 Dywizjonu Myśliwskiego RAF (65 Squadron). Do 303 dywizjonu powrócił 15 października 1942 r.

10 maja 1943 r. Schmidt odszedł na odpoczynek operacyjny, otrzymując przydział ponownie do 58 OTU w Grangemouth, ale tym razem jako instruktor. 4 października 1943 r. został przeniesiony na takie samo stanowisko do jednostki wyszkolenia bojowego 61 Operational Training Unit w Rednal, gdzie od tej pory szkolono polskich pilotów myśliwskich. 23 listopada 1943 r. Schmidt zakończył tę służbę i otrzymał przydział do 302 Dywizjonu Myśliwskiego "Poznańskiego". 5 maja 1944 r. przeniesiony został do latającego wówczas na Mustangach III 315 Dywizjonu "Dęblińskiego". 24 czerwca 1944 r. w bitwie powietrznej nad Tilliers, w której brało udział 20 polskich maszyn 133 Skrzydła Myśliwskiego i ok. 40 myśliwców niemieckich, zestrzelił na pewno jednego Focke-Wulfa. Kolejnego Fw 190 zniszczył 18 sierpnia, podczas legendarnej walki pilotów 315 dywizjonu z Niemcami w rejonie Beauvais. Latem 1944 r. brał także udział w zwalczaniu bomb latających nad Anglią - na swoim koncie zapisał dwa indywidualne zestrzelenia V-1 oraz dwa zespołowe.

21 września 1944 r. Schmidt został przeniesiony do 306 Dywizjonu Myśliwskiego "Toruńskiego", jednakże już 20 października powrócił do "Dębliniaków", obejmując dowództwo eskadry "B". 6 grudnia 1944 r. wystartował w osłonie Beaufighterów nad Norwegię. Nad Morzem Północnym, daleko od brzegów Wielkiej Brytanii, silnik jego samolotu zatrzymał się z powodu braku paliwa. Schmidt wraz z Mustangiem wpadł do morza i utonął. Jego ciała ani wraku nigdy nie odnaleziono.

Porucznik (Flight Lieutenant) Jerzy Schmidt w polskich dywizjonach myśliwskich wykonał łącznie 109 lotów bojowych. Został odznaczony trzykrotnie Krzyżem Walecznych oraz Polowym Znakiem Pilota (nr 1033).

Data Samolot Jednostka Zniszczony
na pewno
Zniszczony
prawdo-
podobnie
Uszkodzony
24.06.1944 Mustang III, PK-E (FX995) 315 dywizjon Fw 190    
18.08.1944 Mustang III, PK-Z (FB363) 315 dywizjon Fw 190    
   
Razem
2
0
0

Wojciech Zmyślony

Źródła:
fotografia ze zbiorów pana Edwarda Jaworskiego
Cynk J. B., Polskie Siły Powietrzne w wojnie 1939-1943, AJ-Press, Gdańsk 2001
Cynk J. B., Polskie Siły Powietrzne w wojnie 1943-1945, AJ-Press, Gdańsk 2002
Czyż mogli dać więcej. Dzieje 13 promocji SPL w Dęblinie, Londyn 1989
Pawlak J., Absolwenci Szkoły Orląt, Wydawnictwo Retro-Art, Warszawa 2002