Mieczysław Adamek
Mieczysław Adamek

Mieczysław Adamek urodził się 18 września 1918 r. w Taszkiencie w Rosji jako potomek polskich zesłańców, z rodziców Józefa i Heleny z domu Strzeleckiej. Wychowywał się jednak w Polsce - w kraju ukończył szkołę powszechną, a następnie uczęszczał do Szkoły Rzemieślniczo-Przemysłowej w Przemyślu. W 1936 r. przerwał naukę i wstąpił do Szkoły Podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich w Bydgoszczy. W 1939 r. ukończył ją w Krośnie (w międzyczasie SPLdM została przeniesiona) ze specjalnością pilota myśliwskiego. W stopniu starszego szeregowca został przydzielony do 1 Pułku Lotniczego w Warszawie, do 113 Eskadry Myśliwskiej dowodzonej przez por. Wieńczysława Barańskiego. W chwili wybuchu wojny przebywał na lotnisku w Poniatowie i od pierwszych godzin latał na P.11 przeciwko niemieckim nalotom - 1 września meldował uszkodzenie He 111 i zabicie jego strzelców. 6 września brał udział w przechwyceniu niemieckich bombowców i zestrzelił w okolicach Łowicza wspólnie z innymi pilotami Ju 87 (zaliczono mu 1/5 zwycięstwa, a także 1/4 zestrzelenia Messerschmitta 110). W tym samym locie z braku paliwa (przestrzelony zbiornik) lądował przymusowo niedaleko swej ofiary i wraz z napotkanymi przypadkowo chłopami wziął Niemców do niewoli. Do 113 Eskadry dołączył dwa dni później, przywożąc zdobyte na wrogu "trofea" (m.in. dwa pistolety Parabellum, z których jeden podarował kpt. Adamowi Kowalczykowi). 18 września w rzucie kołowym IV/1 Dywizjonu Myśliwskiego przekroczył granicę z Rumunią w Śniatyniu.

Do Francji Adamek przedostał się drogą morską - 15 października 1939 r. na pokładzie "Aghios Nikolaosa" odpłynął z portu Bałczik i przez Bejrut dotarł do Marsylii. We Francji przeszkolił się na francuskim sprzęcie w Centrum Wyszkolenia Lotnictwa utworzonego w Lyon-Bron. 1 czerwca 1940 r. włączony został do sformowanego pod dowództwem mjr. Eugeniusza Wyrwickiego klucza frontowego, z którym 4 czerwca przybył do Bernay, na lotnisko Groupe de Chasse II/10. Do końca kampanii francuskiej wykonywał loty bojowe (na MB-151 lub MB-152). W czasie jednego z nich, 8 czerwca, lądował przymusowo z braku paliwa, nie odnosząc obrażeń. Począwszy od 15 czerwca klucz nie wykonywał zadań bojowych, lecz ewakuował się na południe. Nocą z 22 na 23 czerwca Adamek na pokładzie samolotu transportowego odleciał do Algieru. Przedostał się następnie do Casablanki, skąd 26 czerwca odpłynął do Gibraltaru. Do Anglii przybył 17 lipca 1940 r. Początkowo przebywał w Blackpool. Później ukończył wstępne przeszkolenie na brytyjskim sprzęcie w 15 EFTS w Carlisle i skierowany został do szkoły bombardowania i strzelania 10 Bombing and Gunnery School w Dumfries, gdzie w ramach praktyki latał na Battle'ach i ciągnął rękawy dla uczniów-strzelców. Następnie trafił do jednostki wyszkolenia bojowego 57 Operational Training Unit w Hawarden, po czym 28 kwietnia 1941 r. został przydzielony do 303 Dywizjonu Myśliwskiego im. Tadeusza Kościuszki. Podczas letniego wzmożenia działalności RAF nad Francją odniósł szereg sukcesów: 23 czerwca 1941 r. zestrzelił jednego Bf 109 na pewno, drugiego prawdopodobnie; 27 czerwca 1941 r. zniszczył zaparkowanego na lotnisku w Calais Bf 109, a 12 lipca 1941 r. zestrzelił Bf 109, ratując w ten sposób kolegę z dywizjonu, ppor. Bolesława Drobińskiego. 12 października 1941 r. w locie w osłonie Blenheimów, w drodze powrotnej, odłączył się od formacji i na własną rękę zaatakował i zestrzelił Bf 109. 8 grudnia 1941 r. nad kanałem La Manche zaliczył pewnego Fw 190. 14 kwietnia 1942 r. w walce powietrznej u ujścia rzeki Orne jego ofiarą padł Bf 109 - był to jego piąty strącony indywidualnie samolot wroga, co dało mu honorowy tytuł asa.

9 kwietnia 1943 r. Adamek odszedł na odpoczynek bojowy do jednostki wyszkolenia bojowego 58 Operational Training Unit w Grangemouth, gdzie pełnił obowiązki instruktora. Pozostał tam do listopada 1943 r., tymczasem kończąc także kurs oficerski w bazie RAF Cosford. 2 listopada 1943 r. skierowany został z powrotem do służby bojowej w 317 Dywizjonie Myśliwskim "Wileńskim", który wyposażony w Spitfire'y IX latał przede wszystkim nad Francję z zadaniem niszczenia celów naziemnych.

18 maja 1944 r. Adamek poprowadził cztery samoloty na lot typu "Ranger" nad Francję. Samolot Adamka został trafiony przez obronę przeciwlotniczą, w związku z czym pilot zawrócił w stronę Anglii, osłaniany przez trzech kolegów. Z powodu kiepskiej widzialności, lotnicy stracili kontakt z Adamkiem. W pobliżu angielskiego wybrzeża pilot wyskoczył na spadochronie i wpadł do wody. Martwy został wyłowiony z kanału La Manche przez aliancki konwój. Wedle niepotwierdzonych plotek, Adamek miał zostać zestrzelony przez brytyjską obronę przeciwlotniczą i wodować. Ciało złożono na cmentarzu Northwood Cemetery, nekropolii polskich myśliwców.

Porucznik (Flight Lieutenant) Mieczysław Adamek odznaczony był Krzyżem Srebrnym Orderu Wojennego Virtuti Militari (nr 9343), czterokrotnie Krzyżem Walecznych, Polowym Znakiem Pilota (nr 645) oraz dwukrotnie Distinguished Flying Medal.

Data Samolot Jednostka Zniszczony
na pewno
Zniszczony
prawdo-
podobnie
Uszkodzony
06.09.1939 P.11c 113 Eskadra 1/5 x Ju 87    
06.09.1939 P.11c 113 Eskadra 1/4 x Bf 109    
23.06.1941 Spitfire IIB, RF-T (P8346) 303 dywizjon Bf 109    
23.06.1941 Spitfire IIB, RF-T (P8346) 303 dywizjon   Bf 109  
12.07.1941 Spitfire IIB, RF-T (P8587) 303 dywizjon Bf 109    
12.10.1941 Spitfire VB, RF-W (AB906) 303 dywizjon Bf 109    
08.12.1941 Spitfire VB, RF-U (W3506) 303 dywizjon Fw 190    
14.04.1942 Spitfire VB, RF-W (AB906) 303 dywizjon Bf 109    
   
Razem
5 i 9/20
1
0

Wojciech Zmyślony

Źródła:
fotografia ze zbiorów Instytutu Polskiego i Muzeum Sikorskiego (dzięki uprzejmości pana Bartłomieja Belcarza)
Belcarz B., Polskie lotnictwo we Francji 1940, Stratus, Sandomierz 2002
Cumft O., Kujawa H. K., Księga lotników polskich 1939-1946, Wydawnictwo MON, Warszawa 1989
Cynk J. B., Polskie lotnictwo myśliwskie w boju wrześniowym, AJ-Press, Gdańsk 2000
Hasiński M. J., Szkoła Podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich, Poznań 1993